Logo
phone   spliter   telegram 
سخن روز : جرات کن و همیشه به بهترین کسی که میتوانی تبدیل شو
پنج شنبه 30 فروردین 3

خبر: سیمان های آمیخته، ظرفیت پنهان سیمان ایران

هر بنگاه اقتصادی در گام نخست باید به دو اصل اولیه توجه کند. یکی بازار مصرف و دیگری نوآوری که کارخانجات سیمان نیز از این امر مستثنی نیستند و با توجه به ظرفیت سازی ۸۰ میلیون تنی انجام شده در صنعت سیمان در حال حاضر لزوم توجه به تولید و عرضه سیمان های آمیخته یکی از مواردی است که توسط کارخانجات سیمان ایران مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است .
این کارشناس صنعت سیمان ضمن اشاره به تغییر وضعیت بازار سیمان از انحصاری به رقابتی در دو سال گذشته افزود : ما باید در سالهای گذشته علاوه بر توجه به هدفمندی سازی ساخت و توسعه کارخانجات سیمان چه از لحاظ تکنولوژیکی و محیط زیستی و چه از نظر پراکندگی جغرافیــایی می بایست  کارخانجات سیــمان را به شکل بهتری مدیریت و ایجاد می کردیم اما از آنجا که در گذشته بازار کارخاجات سیمان به نوعی یک بازار انحصاری بوده و مشتریان جلوی درب کارخانجات صف می کشیده اند، دیگر کسی توجهی به مسائل مذکور نداشته و تنها کسب سود و در کنار آن ایجاد اشتغال و تامین نیازهای مردم بعنوان اهداف اصلی در نظر گرفته شده و این در حالی است که اکنون کارخانجات با انباشت میلیون تنی سیمان و کلینکر روبرو هستند .
شاید یکی از راهکارهای موثر در صنعت سیمان ایران و جهان نوآوری در تولید سیمان های خاص بویژه سیمان های آمیخته، پوزولانی و مرکب است که مستلزم استفاده از فناوری های نوین بوده تا علاوه بر ایجاد ارزش افزوده مناسب برای کارخانجات ، به حفظ محیط زیست نیز کمک شایانی نماید. در این زمینه به طور مثال میتوان از کشور آمریکا نام برد که تا ۷۰ درصد از ظرفیت تولید خود را می تواند به تولید سیمانهای آمیخته اختصاص دهد.
وی افزود: در شرایط فعلی که مازاد عرضه بر تقاضا وجود دارد آثار رکود و تحریم ها از یک سو و جایگزینی برخی کالاهای دیگر به جای سیمان در صنایع ساختمانی مانند دیوارهای پیش ساخته، بلوک های بتنی سبک، نماهای ساختمانی و … همگی دست به دست هم داده اند تا تقاضا برای سیمان کاهش یابد .

لذا در این شرایط کارخانجات سیمان می توانند با استفاده از تکنولوژی جدید و حمایت از طرح های نوآورانه برای ایجاد کاربردهای جدید سیمان و بتن، روسازی های بتنی و فرهنگ سازی و آموزش های عمومی درخصوص مزایای استفاده از اسکلت های بتنی به جای فلزی در پروژه های ساختمانی شرایط را در آینده بهبود بخشند.